روابط دیپلماتیک بین گرجستان وجمهوری فدرال آلمان در ۱۳ آوریل ۱۹۹۲ برقرار شده است. جمهوری فدرال آلمان اولین کشوری بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در سال ۱۹۹۲ افتتاح کرد. در سال ۱۹۹۳ سفارت گرجستان درجمهوری فدرال آلمان افتتاح گردید. روابط دیپلماتیک دو کشور، به طورجدی در زمینه های سیاسی، تجاری ، اقتصادی، دفاعی ،پلیس، فرهنگ و آموزش درحال توسعه است.

پیشینه روابط گرجستان و جمهوری فدرال آلمان

روابط دیپلماتیک بین گرجستان وجمهوری فدرال آلمان در ۱۳ آوریل ۱۹۹۲ برقرار شده است. جمهوری فدرال آلمان اولین کشوری بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در سال ۱۹۹۲ افتتاح کرد. در سال ۱۹۹۳ سفارت گرجستان درجمهوری فدرال آلمان افتتاح گردید. روابط دیپلماتیک  دو کشور، به طورجدی در زمینه های سیاسی، تجاری ، اقتصادی، دفاعی ،پلیس، فرهنگ و آموزش درحال توسعه است. با مشارکت فعال دوکشور، همکاری های بین بخشی به صورت پویا ، توسعه و ارتقاء یافته است. گرجستان وآلمان نیز به طور فعال با سازمان های بین المللی همکاری می کنند. حدود ۵۰ توافق نامه بین گرجستان و آلمان امضاء شده و درحال اجرا است. ملاقات مقامات عالی رتبه اغلب انجام می شود، صدراعظم آلمان درآگوست سال ۲۰۱۸ به طور رسمی به گرجستان سفر کرد ؛ علاوه بر این ، بازدیدهای رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان ، وزیر امور خارجه و روسای سایر آژانس های دولتی گرجستان به برلین در سال های اخیر اتفاق افتاده است. همکاری بین پارلمانی فعالانه درحال انجام  است و دیدار و همکاری مقامات گروه دوستی میان پارلمانی آلمان و گرجستان به طور مرتب انجام می شود. همکاری های فرهنگی گرجستان و آلمان در زمینه های آموزش ، علوم و فرهنگ انجام می شود، برنامه هایی مانند برگزاری هفته فرهنگی ، همکاری علمی انجمن های موسیقی ، فیلم و انواع دیگر جشنواره ها ، کنسرت ها ، نمایشگاه ها و غیره در دو کشور به صورت مستمر برنامه ریزی و اجرایی می شود. موسسه گوته و سرویس تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) هر دو در گرجستان فعال هستند. با حمایت مؤسسات آلمانی ، امکان دریافت آموزش و انجام تحقیقات در دانشگاه ها و مؤسسات علمی آلمان برای دانشجویان و دانشمندان گرجی فراهم می شود. 

موسسه گوته آلمان در گرجستان
انستیتوی گوته آلمان یک موسسه آموزشی و فرهنگی غیرانتفاعی است که وظیفه آن گسترش زبان و فرهنگ آلمانی درخارج از کشور است.این موسسه یک شریک مهم و قابل اعتماد برای همه علاقه مندان به زبان آلمانی می باشد. آموزش زبان آلمانی را در کشورهای خارجی از جمله گرجستان را ترویج می کند و در همکاری های فرهنگی بین المللی مشارکت فعال دارد. برنامه های فرهنگی و آموزشی موسسه گوته، گفتگوی میان فرهنگ ها را تقویت نموده و امکان مشارکت در این فرایند را فراهم می کند. 
اهداف موسسه گوته در گرجستان عبارتند از:
•    ایفای نقش میانجی و مشارکت بین کشورهای آلمان در قفقازجنوبی(گرجستان ، ارمنستان و آذربایجان) در زمینه های آموزشی - فرهنگی 
•    ایجاد علاقه و شناخت به آلمان و حفظ آن.
•    ارائه اطلاعات در مورد آلمان در قفقازجنوبی؛
•    ترویج مطالعه و آموزش زبان آلمانی ؛
•    ترویج گفتگوی بین فرهنگ های اروپایی و ماورای قفقاز.
موسسه گوته یک برنامه متمایز برای یادگیری زبان آلمانی در تمام مقاطع تحصیلی مدارس گرجی از دبستان تا دبیرستان ، برای دانش آموزان با استفاده از روش های نوین آموزش ارائه می دهد ؛ و در چارچوب برگزاری دوره های آموزش زبان آلمانی، سمینارها و برنامه های مختلفی  فرهنگی و آموزشی را برای معلمان زبان آلمانی در کشورهای ارمنستان ، جمهوری آذربایجان و گرجستان ارائه می کند و همچنین با همکاری شرکای خود از اجرای پروژه های ملی و بین المللی آموزش زبان آلمانی و اصلاحات آموزشی حمایت و پشتیبانی می کند ؛ حفظ و تقویت هویت، زبان و فرهنگ اقلیت های آلمانی مقیم گرجستان را نیز عهده دار است . 

موسسه گوته اطلاعاتی در مورد جنبه های فعلی زندگی فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی آلمان به مخاطبان ارائه می دهد ، این مرکز با شرکای خود ، زمینه تبادل اطلاعات و همکاری  ادبی و برنامه های تبادلی حرفه ای در قفقاز جنوبی را تسهیل می‏کند. هر فردی که علاقه مند به آلمان است، می تواند از کتب و محصولات رسانه ای کتابخانه آلمانی ویلهلم فون هومبولت بهره مند شود. اتاق های آلمانی در تفلیس، باکو و ایروان به علاقه مندان اجازه می دهد تا آزادانه اطلاعات موضوعی را دریافت کنند ؛ همچنین برنامه حمایت از ترجمه‏های آثار نویسندگان آلمانی به زبان های گرجی، ارمنی و آذری ارائه می دهد. موسسه گوته تفلیس یکی از مهمترین موسسات در زمینه مبادلات فرهنگی بین کشورهای قفقاز جنوبی و آلمان است.
برنامه های موسسه گوته آلمان در گرجستان 
۱.  آموزش زبان آلمانی در مهد کودک ها – با همکاری دانشگاه ایلیا
در این برنامه گوته دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلیا را برای تدریس زبان آلمانی در مهد کودک ها آماده می کند. دانشجویان پس از معرفی نظری و سمینارهای عملی،دوره کارآموزی را در مهد کودک های گرجستان انجام می دهند.
۲. اعطای بورس تحصیلی برای معلمان آلمانی (دوره های روش شناسی و آموزش زبان) در آلمان
موسسه گوته تفلیس بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز ، آلمانی آموزان و معلمان زبان آلمانی را برای شرکت در دوره های زبان آموزی و سمینارهای توسعه حرفه ای (به عنوان مثال مطالعات فرهنگی ؛ نظریه و عمل آلمانی به عنوان یک زبان خارجی) در آلمان ارائه می دهد و در اعزام آنها به آلمان مشارکت و همکاری می کند .
۳. دوره های آموزش زبان آلمانی در تفلیس
گوته دوره های آلمانی را در همه سطوح  مخاطبان بویژه برای نوجوانان و کودکان ارائه می دهد در این ارتباط   حدود ۱۶۰۰ منابع آموزشی مکتوب(برای کودکان،نوجوانان و بزرگسالان) تهیه کرده که ، در کلاسهای مدرن آموزش زبان ارائه می گردد. 

معلمان گوته متخصصان بسیار واجد شرایط هستند و به طور مداوم کیفیت دوره های آموزشی و دوره های دانش افزایی مدرسان زبان ارزیابی می شود و طیف گسترده ای از دوره ها را در یک محیط یادگیری مجازی را به مخاطبان گرجی و غیر گرجی ارائه می دهند.
۴. برگزاری آزمون های بین المللی زبان آلمانی 
موسسه گوته بیش از ۲۰۰۰ گواهینامه شرکت در آزمون زبان آلمانی را در سال صادر می کند ؛ امتحانات زبان آلمانی در سراسر جهان کاملاً شناخته شده است و گواهینامه های مربوطه توسط کارفرمایان و موسسات آموزشی بیشتر در بسیاری از کشورها به عنوان مدرک تعیین صلاحیت پذیرفته می شوند.
۵. برنامه آموزش زبان آلمانی ویژه مدرسان زبان آلمانی 
برنامه دوره های دانش افزایی مدرسان زبان آلمانی با همکاری دانشگاه ایلیا از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد . موسسه گوته برای معلمان مدارس در گرجستان  شرکت کننده در دروه های گواهینامه آزمون صادر می کند همچنین سمینارهای توسعه حرفه ای معلمان به زبان آلمانی به عنوان یک زبان خارجی را در "خانه معلم گرجستان" ارائه می دهد. دوره های آمادگی ویژه مدرسان زبان آلمانی هر ساله قبل از امتحانات تأیید و انتخاب مدرسان جدید برگزار می شود.
۶. برنامه های فرهنگی برای زبان آموزان و معلمان آلمانی:
گوته برای دانش آموزان مدارس ، دانشجویان دانشگاه ها ، و مدرسان گرجی زبان آلمانی به طور مستمر در طول سال برنامه های فرهنگی ازجمله نمایشگاه ها، کنسرت های موسیقی برگزار می کند. 

موسسه تبادلات دانشگاهی آلمان (DAAD) در تفلیس 

موسسه تبادلات دانشگاهی آلمان (DAAD) در تفلیس از سال ۱۹۸۸ در گرجستان فعالیت خود را آغاز کرده است. در سال ۲۰۰۴ مرکز اطلاع رسانی موسسه تبادلات دانشگاهی آلمان (DAAD) در تفلیس افتتاح شد ؛ دفتر این موسسه در محل موسسه گوته واقع شده است.
 فعالیت های اصلی مرکز اطلاع رسانی سرویس تبادل دانشگاهی آلمان عبارتند از :
    ارائه اطلاعات و مشاوره در مورد فرصت های مطالعاتی وتحقیقاتی درآلمان 
    برنامه های کمک هزینه تحصیلی و اعطای کمک های مالی DAAD درآلمان
    همکاری با مؤسسات آموزش عالی گرجستان و آلمان، مشاوره برای اجرای برنامه های مشارکت 
    همکاری با سفارت آلمان در گرجستان و کلیه سازمان های آلمانی مرتبط با آموزش 
    سازماندهی و اجرای دوره های آموزشی پیشرفته برای دانشجویان و مدرسین.
    سازماندهی مسابقات برای برنامه های بورسیه تحصیلی DAAD 
درحال حاضر این موسسه با دانشگاه دولتی ایوانه جاواخویشویلی تفلیس، دانشگاه دولتی آکاکی تستریلی شهر کوتایسی ،دانشگاه دولتی فنی گرجستان ، دانشگاه دولتی ایلیا از طریق کرسی های مطالعات آلمانی همکاری دارد در سال ۲۰۱۳ ، DAAD حدود ۵ /۲ میلیون یورو در گرجستان هزینه کرد. دانش آموزان و محققان گرجی در پروژه هایی مانند مدارس تابستانی ، همایش ها و سمینارها. حدود ۱۰۰ نفر از آنها بورسیه های فردی دریافت می کنند.
بنیاد کنراد آدناور (KAS)
 هدف برنامه های آموزشی مدنی بنیاد کنراد آدناور کمک به آزادی و استقلال ، صلح و عدالت از طریق پیشبرد اتحاد اروپا ، بهبود روابط اتحادیه اروپا-آتلانتیک و تعمیق همکاری در راستای توسعه است. بنیاد کنراد آدناور هر ساله بیش از ۲۵۰۰ کنفرانس و رویداد علمی-فرهنگی در سراسر جهان ارائه می دهد و از یک برنامه بورس تحصیلی معتبر و همچنین از طریق یک برنامه سمینار مداوم ، از تعامل سیاسی و آموزش جوانان با استعداد ذهنی بطور فعال حمایت می کند. دفتر منطقه ای بنیاد کنراد آدناور در تفلیس به  پروژه های بنیاد در کشورهای قفقاز جنوبی( ارمنستان و آذربایجان) نظارت می کند.

آدرس موسسه گوته : گرجستان، تفلیس، خیابان زاندوکِلی شماره ۱۶، کد پستی ۰۱۰۸
تلفن: ۲۹۳۸۹۴۵ ۳۲ ۹۹۵+؛ ۲۹۲۰۱۵۴ ۳۲ ۹۹۵+
نمابر: ۲۹۳۴۵۶۸ ۳۲ ۹۹۵+
آدرس پست الکترونیکی: info@tbilissi.goethe.org
وب سایت: https://www.goethe.de/ins/ge/ka/ueb.html
آدرس موسسه تبادلات دانشگاهی (DAAD): گرجستان، تفلیس، خیابان زاندوکِلی شماره ۱۶، کد پستی ۰۱۰۸
تلفن: ۲۹۲۰۹۲۶ ۳۲ ۹۹۵+
آدرس پست الکترونیکی: info@daad-georgia.org
Adresse: M. Zandukeli Str. ۱۶ Tbilissi۰۱۰۸   
وب سایت: https://www.daad-georgia.org/de
آدرس بنیاد کنراد آدناور: گرجستان، تفلیس، خیابان آخولدیانی شماره ۹آ 
تلفن: ۲۴۵۹۱۱۱ ۳۲ ۹۹۵+ 
آدرس پست الکترونیکی: info.georgien@kas.de
وب سایت: www.kas.de/suedkaukasus/ka

کد خبر 3687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =